Kun je de NL nationaliteit verliezen als je na vakantie in de VS niet terugkeert, maar daar trouwt en je dus niet uitschrijft in NL?

Vriendin is in 1993 gescheiden in NL en tijdelijk naar zus gegaan. Daar iemand leren kennen en getrouwd met Amerikaan. Heeft NL paspoort. Ze is nu bijna 64 en we vragen ons af of ze straks recht heeft op AOW en pensioen van ex-man in NL. Het was nooit de bedoeling daar te blijven, maar is zo gelopen. Had geen woning in NL meer na scheiding hier.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Je vriendin behoudt in het onderhavige geval haar Nederlandse nationaliteit. Mocht haar paspoort verlopen zijn dan kan ze een nieuw paspoort aanvragen bij de dichtstbijzijnde ambassade.

De AOW is een verzekering. Iedereen die in Nederland woont of werkt, is automatisch verzekerd. Het maakt dan niet uit wat je nationaliteit is. Ieder jaar dat je verzekerd bent, bouw je 2% AOW-pensioen op. Je krijgt een volledig AOW-pensioen als je van je 15e tot je 65e (40 jaar) altijd verzekerd bent geweest. Je hoeft dus niet gewerkt te hebben een ook geen premie te hebben betaald.
Je vriendin heeft tot haar 47 jaar in Nederland gewoond en heeft daarom recht op 32/40 deel van haar AOW. De hoogte van haar AOW wordt door het SVB vastgesteld. Ze heeft daarvoor geen (post)adres in Nederland nodig. Mijn zuster in Amerika zat in dezelfde soort situatie en krijgt haar deel van de AOW netjes om de 3 maanden overgemaakt. Daar je vriendin niet meer voorkomt in de Nederlandse administratie zal ze zelf een half jaar van te voren de aanvraag in moeten dienen bij het SVB.
Theoretisch is ze nooit uit Nederland uitgeschreven en zou ze dus aanspraak kunnen maken op een 100% AOW uitkering. Echter dan ben je wel aan het frauderen. Om twee redenen is dit af te raden: a) als je als fraudeur wordt aangemerkt wordt je gestraft en is dit van invloed op je uitkering. b) je benadeelt de Nederlandse premiebetaler. Dus gewoon eerlijk zijn!

Of ze aanspraak kan maken op een deel van het pensioen van haar ex hangt af van:
• wat voor soort pensioenverzekering heeft/had haar ex?
• de condities (kleine lettertjes) van de verzekering.
• wat is er afgesproken tijdens de echtscheiding door de betreffende rechter?
Het beste is deze informatie schriftelijk in te winnen bij de pensioenmaatschappij van haar ex.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik een heel goed antwoord. Ik ben nieuw en kan niet stemmen dus..
Fraude plegen is uit den boze hoor, dat gaat echt niet gebeuren. Het gaat gewoon om rechten.
Die pensioenverzekering is van de hoogovens voor een groot deel. Bij de scheiding heeft ze haar rechten NIET opgegeven. Wat ik ervan begrijp is dat je nu niet meer rechtstreeks via de pensioenverzekering(en) kunt werken, maar dat ze haar man aan moet schrijven om haar deel te krijgen. Vervelende hiervan is dat hij er niet achter mag komen wáár ze is en geen geld heeft voor een advocaat (zucht)
Ik wil iedereen héél hartelijk danken voor het mee denken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit het beste antwoord vindt hoef je alleen maar op de bewuste knop te drukken. Dat heeft toch niets met nieuw te maken?

Andere antwoorden (5)

Je Nederlandse nationaliteit kun je op deze manier nooit verliezen. Of ze nog recht heeft op een bijdrage van haar ex is zo niet te beoordelen. Ze is ook al lang gescheiden trouwens. Wil ze uberhaupt nog wel aanspraak maken, op geld van haar ex, nu ze al 17 jaar van hem af is?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
je nationaliteit verlies je nooit.
als ze recht heeft op aow,pensioen.
zal ze toch echt een postadres in nederland moeten hebben en een bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je nationaliteit kun je best verliezen. Dat hangt van het land af dat je een nieuwe nationaliteit verleent.
Om recht te hebben op AOW moet je in Nederland wonen of ieder jaar premie betalen. Ieder jaar dat je in Nederland woont geeft recht op 2% van de totale AOW uitkering. De AOW bouw je op tussen je 15e en je 65e.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van "Antwoord38" is juist maar onvolledig, het betreft alleen de AOW. Het is mogelijk dat ze recht heeft op een deel van het ouderdomspensioen van haar man. Dat recht vervalt niet als je emigreert. Maar het is wel de vraag wat er indertijd bij de scheiding door de partners is overeengekomen. Het kan zijn dat ze heeft afgezien van haar deel van het pensioen. Op grond van wet en jurisprudentie heeft ze wel recht op een deel van het pensioen dat is opgebouwd tijdens de huwelijkse periode. Het beste wat ze kan doen is contact opnemen met het pensioenfonds waar heer ex-echtgenoot het pensioen heeft opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AOW bouw je alleen op als je in NL werkt en/of woont.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op het moment dat je als Nederlander een andere nationaliteit aanvraagt, verlies je in principe de NL nationaliteit. Echter er zijn nogal wat uitzonderingen. Verder kan je als je in NL geboren bent, je NL nationaliteit altijd weer opnieuw aanvragen en krijgen.